Wednesday, March 31, 2010

1 APRIL - HARI PENYIARAN KEBANGSAAN?


SELAMAT SAMBUT HARI RTM KE 64

Esok kita rayakan sambutan Hari RTM ke 64. Perjuangan kami dalam persatuan Veteran RTM untuk dinobat tarikh 1hb.April tiap tahun sebagai Hari Penyiaran Kebangsaan nampaknya belum berjaya, walaupun awal tahun ini satu memorandum telah diserahkan kepada Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan.

Ada kabar angin mengatakan YB Menteri dan Kementerian cenderung menimbangkan 1hb.April sebagai Hari Penerangan dan Penyiaran.

Cadangan itu tidak sesuai bagi kami. Sejarah Penyiaran Radio di Malaya bermula 1hb.April 1946. Kewujudannya berkait rapat keperluannya waktu itu. Saterusnya ia dikendalikan oleh Jabatan Penyiaran Negara. Maka itu 1hb.April harus di peringati sebagai Hari Penyiaran Kebangsaan. Tidak wajar dicampur adukkan dengan hari lain-lain walaupun untuk Jabatan dalam Kementerian yang sama.

Menobatkan tarikh bersejarah Hari Penyiaran Kebangsaan sebagai sabuah entiti milik Negara, perlukan penelitian pada fakta-fakta sejarah sahih penubuhannya dengan mengambil kira ciri-ciri kepentingannya sebagai saluran komunikasi telekomunikasi letronik negara.

Fungsi dan aktibiti komunikasi (bersemuka) yang dizahirkan Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan melalui Jabatan Penerangan selama ini, berbedza caranya dan sangat terasing dari peranan, fungsi dan halacara komunikasi (jarak jauh) 'free to air' media penyiaran Radio dan Television yang sedia wujud sejak 64 tahun lalu itu.


Sakian. Salam hormat.

No comments:

About Me

My photo
Zodiac:Aries.A Senior citizen. Borned into the hardship of the Japenese Occupation in Malaya 1941-1945.