Tuesday, August 26, 2008

Al-kisah ANWAR KEMBALI KE DEWAN PARLIMEN

Sebermula..berita kemenangan calun PKR Anwar Ibrahim di PilihanRayaKecil P44 Permatang Pauh memang telah diduga ramai. Anwar telah mewakili Parlimen Permatang Pauh sabelumnya, kemundian di pegang oleh isteri beliau Dato'Seri Dr Wan Azizah, sabelum dikosongkan untuk dipegang samula oleh suami beliau Anwar Ibrahim.
Dengan kemenangan Penasihat PKR itu, corak politik kebangsaan tanah air mulai semalam sedang melalui anjakan baru. Bagaimana dan corak apa masa depan politik tanah air, hanya masa yang dapat menentukan. Kita berdoa, apapun gagasan politik yang bakal diterima rakyat baik bagi Kawasan Parlimen Permatang Pauh maupun bagi seluruh rakyat Malaysia segalanya dilakukan demi kepentingan Agama, Bangsa dan Negara. Itulah sebaiknya. Demokrasi menentukan hak rakyat untuk memilih pemimpin. Adalah menjadi tanggungjawab pemimpin yang dipilih itu untuk memenohi tuntutan rakyat yang mereka wakili. Saorang pemimpin yang berjiwa rakyat, akan mengutamakan kebajikan dan kesejahteraan rakyat yang dipimpinnya dari dirinya atau keluarganya sendiri. Soalnya apakah semua pemimpin kita bersikap bagitu? Rakyat berhak menolak atau menerima kepimpinan sasaorang itu, sama ada dari parti politik atau individu, bukannya pemimpin yang berhak menolak rakyat. Itu maksud demokrasi. Kita rasa kurang senang apabila wakil yang dipilih rakyat melalui Pilihan Raya, secara wenang mengosongkan kerusinya untuk memberi laluan kepada ahli keluarganya. Hanya rakyat yang boleh menentukan.
Ini yang berlaku di Permatang Pauh. Datin Seri Dr Wan Azizah mengosongkan kerusi Parlimen yang di menanginya dalam PRU12 yang baru lalu itu untuk memberi laluan kepada suami beliau Dato'Seri Anwar Ibrahim. Sekali lagi rakyat turun kepadang membuang undi mereka, semata-mata untuk akur pada hak mereka sebagai rakyat yang setia pada negaranya. Banyak wang dan tenaga telah dibelanjakan untuk peralihan itu. Dalam suasana kempen menentukan Parti menang, banyak tetek bengek politik, hasut menghasut, sumpah bersumpah, usek mengusek, kasar mengasari antara parti yang berlawan berlaku. Rakyat semacam terpukau oleh perlakuan diluar adab dan adat biasa dan diluar peri kamanusiaan yang berlaku itu. Sewajarnya masing-masing Parti berusaha untuk memancing undi terbanyak. Wang ringgit dan janji-janji manis dijadikan pertaruhan untuk mendapatkan sokongan undi mereka.
Hari ini dan untuk hari-hari berikutnya, bagi yang menang mereka akan merayakan kemenangan mereka. Bagi yang kalah cuba untuk mencari jawapan kekalahan mereka. Banyak andaian dan 'finger pointing' (tuduhan) akan dijadikan pelbagai alasan kekecundangan itu.
Rakyat Permatang Pauh saperti biasa akan turun kesawah ladang serta tempat kerja masing-masing mengendalikan tugasan harian untuk menyambung hidup. Pemimpin akan berusaha untuk mengembalikan samula kepercayaan rakyat terhadap mereka. Pilihan Raya bagitu memenatkan, bukan sahaja kepada pemimpin tetapi juga rakyat.
Cuma ajen dan pekerja party atau ( the runners ) yang mangaut untung berganda kerana apa saja mereka perlu lakukan, semuanya digerakkan oleh ganjaran wang upah yang melimpah ruah. Meruntuh dan mendirikan sepanduk satu tektik yang baik untuk ganjaran kewangan. Ramai yang berlagak sebagai 'sameseng' akan lakukan apa saja demi kepentingan kewangan mereka. Merekalah kononnya pengikut parti yang setia, sedia berkorban apa saja koonnya untuk menentukan kemenangan calun mereka tapi sabenarnya untuk kepentingan poket masing-masing. Mereka inilah dalang sabenarnya yang merosakkan kesuchian demokrasi negara kita. Mereka ini wujud dalam berbagai bentuk dan kedudukan. Mereka juda adalah terdiri dari gulungan yang 'menyogok' (pemberi rasuah) dan yang 'disogok' (penerima rasuah). Segalanya nya dilakukan untuk kepentingan agenda sendiri.

No comments:

About Me

My photo
Zodiac:Aries.A Senior citizen. Borned into the hardship of the Japenese Occupation in Malaya 1941-1945.