Tuesday, August 26, 2008

Al-kisah PRKecil - P44 PERMATANG PAUH & SAMBUTAN 51 TAHUN MERDEKA

Sebermula..hari ini keputusan Pilihan Raya Kecil P44 Permatang Pauh akan diumumkan, satelah parti-parti yang bertanding berhempas pulas berkempen untuk meraih undi. Bagi yang menang saya ucapkan Selamat Maju Jaya. Bagi yang tewas saya harap tidak akan berputus asa untuk meneruskan perjuangan politik parti yang mereka wakili.
Juga mulai hari ini kita cuma ada 5 hari untuk menyambut Perayaan Kemerdekaan negara kita yang tercinta ini. Saya ucapkan 'Selamat Menyambut Ulang Tahun Kemerdekaan Ke 51.' kepada semua rakyat Malaysia.
Pilihan RayaKecil tidak asing berlaku dinegeri ini. Kerana itu cara demokrasi kita. Tiap Kawasan Pilihan Raya Parlimen atau Negeri yang kosong atau di kosongkan, akan dalam masa 60 hari diisi melalui Pilihan Raya Kecil. Pilihan Raya Kecil bukan sesuatu yang baharu bagi rakyat Malaysia.
Pada tahun ini dirasakan kegaherahan 'countdown' kearah sambutan Kemerdekaan Tanah Air tidak terasa sangat. Munkinkah kerana di tenggelami oleh kegaeharan kempen politik di Permatang Pauh itu?
Saya baru pulang dari negara jiran Indonesia, yang telah menyambut ulang tahun ke 63 Kemerdekaannya pada 17 Ogos yang baru lalu. Semasa berada di Bandung dan Jakarta, bahang perayaan rakyat terhadap tarikh keramat kemerdekaan Indonesia itu masih terasa. Spanduk, bendera dan bantings warna Sang Saka Merah Puteh menghiasi satiap bandar, pekan dan desa dengan slogan keramat DIRGAHYU INDONBESIA atau HUT RI (HARI ULANG TAHUN REPUBLIC INDONESIA) terpampang diperagakan dimana-mana.
Pulang ke tanah air sendiri, saya rasa terkilan semacam rakyat Malaysia telah ketandusan semangat patriotisma masing-masing. Pada minggu akhir menjelang Perayaan Kemerdekaan kita, sangat kurang terdapat Jalor Gemilang dikibarkan, dan sukar untuk menemui bangunan yang dihias dengan buntings dan spanduk. Semacam perayaan ke 51 Merdeka yang bakal disambut beberapa hari saja lagi 'tidak akan berlangsung.'
Dimana letaknya semangat patriotisma rakyat?
Semacam rakyat telah hilang semangat untuk mengingati tarikh keramat kemerdekaan tanah air mereka sendiri.
Ada pendapat dikalangan mereka mengatakan rakyat rasa dipersenda oleh kepimpinan yang ada sekarang. Mereka dikatagorikan sebagai rakyat marhain yang senang di manipulasi oleh mereka yang memegang teraju kepimpinan negara baik dari party yang memerintah maupun dari pihak pembangkang.
Apakah benar itu?
Mari kita fikirkan bersama.

Nota Kaki:
Saya terfikir sama-ada rakan saya Chegu Johari di Setiawan mengibarkan Jalor Gemilang dan Bendera Negeri Perak di hadapan premis kediamannya tahun ini.

No comments:

About Me

My photo
Zodiac:Aries.A Senior citizen. Borned into the hardship of the Japenese Occupation in Malaya 1941-1945.