Friday, January 29, 2010

RTM 'Main Wayang'?

Januari 2009 RTM lancarkan ‘Sistem Pitching’ - urusan perolehan rancangan tv tempatan dan luar negeri ulungkali dilaksanakan oleh Jabatan Penyiaran Malaysia, Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan untuk tahun 2009. Sambutan dari 'potentials' kabarnya sangat mengalakkan. 


Hari ini - genap 1 tahun kemundian, masih terdapat sungutan di kalangan karyawan dan Penerbit Rancangan Television mendakwa  ‘System Pitching’ itu sebagai sesuatu yang tidak 'professional' dan tidak 'transparen'. 


Kata mereka, konon nya system ini mengantikan sistem pemberian ‘airtime’ (waktu siaran) kepada syarikat-syarikat tempatan sabelumnya. Sistem pemberian ‘airtime’ itu didakwa telah menimbulkan komplik dan discriminasi dalam pemberian ‘airtime’ kepada Syarikat Pengedar dan Penerbitan Rancangan TV tempatan. 


Mereka mendakwa satelah melalui 'sistem pitching' itu, tidak nampak sebarang pendekatan professionalisma digunakan pada halacara penilaian dari pasukan panel pemilih. Saterusnya mereka ragu pada kemampuan Panel Penilai mengendalikan 'sistem pitching' secara teratur saperti yang biasa dilakukan oleh sektor Swasta.


(Kata mereka tiap 1 'presentation' memakan masa 5 hingga 10 minit. Soalnya bagaimana Penerbit atau Pengedar boleh menyakinkan Panel melalui 'presentation' secara 'verbal' semata-mata, dan bagaimana pula ahli panel dapat mementukan rancangan terbaik dari 10 atau lebih Syarikat mengemukakan jenis rancangan yang sama untuk mengisi satu-satu slot siaran saperti yang telah ditentukan sebagai pra-syarat penyertaan. Kata mereka lagi, hanya syarikat yang berjaya sahaja yang akan diberitau. Yang tidak berjaya, tidak boleh komplain atau 'merayu' kerana tidak akan di layan.)  

Apapun tujuan dan hasrat Jabatan Penyiaran Malaysia dan Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan ingin capai melalui dasar perolehan rancangan televisyen untuk mengisi slot saluran TV1 dan TV2 hakikatnya semua tugasan itu hak dan tanggung-jawab RTM walaupun tidak disenangi Syarikat Pengedaran dan Penerbitan yang terlibat.

Entity RTM sebagai Media Awam telah bertapak ditengah masyarakat Malaysia lebih 60 tahun. Hakikatnya sebagai Media Kebangsaan ia telah selamanya mengutarakan wadah dan inspirasi rakyat. Hatta pengendalian RTM sebagai sabuah Jabatan Kerajaan Malaysia, selamanya disokong oleh dana Kerajaan – wang rakyat. 


Jadinya, apapun anggapan dan harapan kita terhadap fungsi RTM, ia seharusnya memenohi ‘tanggungjawab sosial’ sapenohnya pada peningkatan intelligentsia rakyat Malaysia ( to inform, to educate and to entertain ).

Sebagai sabuah Institusi Penyiaran Awam Negara yang unggul dan maju, RTM bitara sebagai stesyen penyiaran saluran radio dan telivisyen yang lengkap. Kompleks studio RTM dari Kota Bahru hingga ke Kota Kinabalu sabelumnya diperlengkap kemudahan saluran penyiaran dan studio penerbitan, bagi pelbagai genre rancangan Radio dan juga Television. Kompleks Penyiaran Angkasapuri yang mula beroperasi sapenohnya awal tahun 1970 merupakan kompleks Penyiaran dan Studio Penerbitan media Radio dan; Television Negara. Di halaman Angkasapuri juga letaknya kampus IPTAR (Institute Pentyiaran Tun Abdul Razak), AIBD (Asia Institute of Broadcasting Development) yang tersohor hingga ke Negara-Negara Asia Pasific, Africa, Asia, Latin Amerika dan sebagainya. Sekaligus halaman Angkasapuri menjadi arena ‘bertanjak’ kalangan karyawan professional Radio dan Television global. Sepanjang tahun ratusan mereka datang menimba ilmu di Kompleks Penyiaran Angkasapuri melalui projek-projek MTCP (Malaysian Technical Coporation Projects) anjuran Kerajaan Malaysia, juga organisasi Penyiaran antarabangsa. Menjadikan Pegawai dan karyawan RTM rata-rata gulungan professional media penyiaran Negara yang competent dan professional.


Maka tidak ada sebab jika ada kalangan yang menganggap RTM sebagai  sabuah organisasi penyiaran yang tidak ‘relevent’ dan kurang daya saing.

Sejarah telah memboktikan bahawa RTM sebagai media awam, perantis dan pemacu pada kewujudan dan kemajuan komunikasi Radio dan Television Negara.

Sahingga berakhir abad ke 20 RTM masih tunggak sebagai sistem komunikasi lektronik wadah rakyat Malaysia. Saluran radio dan televisyen RTM telah sedia mempunyai gagasan penonton sasar yang besar meliputi semua gulungan masyarakat Malaysia.


Rata-rata 'ratings' bagi rancangan TV: khususnya Berita, Hiburan, Drama dan Telefilms terbitan RTM sedia menduduki tangga 10 teratas menurut kajian penonton.

Munkin dengan tujuan untuk mendudukan samula tangga kecemerlangan itu, Jabatan Penyiaran Malaysia melancarkan 'sistem pitching' untuk urusan perolehan siri rancangan tunggak dan berkualiti bagi kedua-dua saluran - TV1 dan TV2 itu. 


Hakikat itu sangat diterima ramai Pembekal dan Penerbitan tempatan. Mereka akur pelaksanaan sistem baru itu. RTM perlu bersaing. Mereka akui elemen 'tangkap muat' sistem 'pemberian airtime' telah mengugat keterampilan RTM, sekaligus menguntungkan saluran pesaing. 


RTM perlukan rancangan yang terbaik dan terunggul, untuk menarik balik gagasan penonton sasar dan mempengarohi sajumlah paling ramai penonton potensi menonton saluran TV1 dan TV2. Cabaran itu yang di hadapi oleh Syarikat Pembekal dan Penerbitan seluruhnya.


Persaingan antara pelbagai networks perlu 'ketangkasan' pengendali merebut, menpengarohi, menghasut......penonton menonton saluran mereka. Dalam bidang 'advertising' ia di panggil 'the number game'. Penaja dan Pengiklan potensi akan berentap merebut slot siaran yang mempunyai paling ramai penonton. Jumlah ADEX (Advertising Expenditure) tahunan negara berjumlah hampir RM5 billion itu 'perlu di rebut'. Tahun-tahun 1990han, jumlah ADEX tahunan negara tidak sampai RM2 billion - saluran TV1 dan TV2 meraih pendapatan antara RM200 - hingga RM270 juta; (Saya tidak dapat meramal pendapatan hasil iklan RTM masa kini atau salepas 1996, kerana telah bersara jawatan. Saya tidak peka pada perkembangan itu. Tapi apa yang saya dengar pendapatan hasil iklan RTM sepanjang tahun menguncup dan saterusnya telah melepasi jumlah RM100 juta kebawah - wallahualam.) walaupun waktu itu saingan dari saluran TV3, Media Cetak, Bill Board, Pawagam dll hebat.


Ratings saluran TV1 dan TV2 bagi tahun 2009 sepatutnya meningkat berbanding tahun sabelumnya, sebagai pertanda keberkesanan 'sistem pitching' yang diperkenalkan itu. Juga ada rancangan RTM yang menduduki tangga populariti 10 teratas, berbanding saluran pesaing. Faktanya ada di Angkasapuri. Kita tidak boleh meramal tanpa fakta , sahingga Angkasapuri mengumumkannya. Munkin akan di umumkan oleh YB Menteri Datok Seri Utama Dr Rais Yatim dalam masa yang terdekat. Sama-sama kita tunggukan.


Dan sahingga kedapatan itu diumumkan, kita tidak boleh bersungut.



No comments:

About Me

My photo
Zodiac:Aries.A Senior citizen. Borned into the hardship of the Japenese Occupation in Malaya 1941-1945.